Ibu bapa perlu lebih banyak memupuk nilai kasih sayang dalam kalangan keluarga, memandangkan sebanyak 95 peratus kes disiplin murid berpunca daripada keluarga yang bermasalah, kata pakar motivasi Dato' Dr. Haji Mohd Fadzilah Kamsali.Beliau berkata, menurut kajian, golongan yang bermasalah ini terdiri daripada mereka yang mempunyai ibu bapa tetapi telah bercerai, selain tindakan ibu bapa yang melayan anak dengan kasar seperti menengking dan memukul."Kasih sayang perlu bermula dari rumah, iaitu daripada ibu bapa sendiri supaya masalah ini tidak akan berterusan sehingga mewujudkan masalah sosial. Kasih sayang juga perlu dipupuk di sekolah. Guru-guru dan murid perlu mempamerkan kasih sayang. Dengan ini, masalah displin akan berkurangan," katanya.
(Dipetik daripada rencana "95% Masalah Disiplin Berpunca daripada Keluarga Bermasalah", BERNAMA, 3 April
Petikan akhbar di atas menyatakan bahawa ibu bapa berperanan penting
dalam membentuk disiplin anak-anak. Sejak akhir-akhir ini, mutu disiplin murid
di sekolah anda semakin merosot. Sebagai murid yang prihatin, anda ingin
menulis surat aduan kepada guru disiplin sekolah anda tentang hal tersebut
dengan menyatakan masalah-masalah yang berlaku.
Tulis surat tersebut sepunuhnya.
Sekolah Menengah Kebangsaan Sri
Jelok,
36750 Langkap,
Perak Darul Ridzuan.
Ketua Guru
Disiplin,
Sekolah Menengah
Kebangsaan Sri Jelok,
36750 Langkap,
Perak Darul
Ridzuan.
15 Mac
2021
Tuan,
Aduan tentang Masalah Disiplin
Murid Sekolah
Merujuk perkara di atas saya, Dharma Dharishini, murid Tingkatan Lima Cekal ingin membuat aduan tentang masalah disiplin murid di sekolah kita yang pada pendapat saya semakin serius sejak kebelakangan ini
2 Antara masalah disiplin yang
paling membimbangkan ialah semakin banyak murid sekolah ini yang menghisap
rokok di kawasan sekolah Aktiviti yang membahayakan kesihatan ini biasanya
dilakukan oleh murid tingkatan tiga, empat, dan lima Mereka menghisap rokok di
belakang blok Kemahiran Hidup yang agak terpencil dari bangunan bangunan lain
Biasanya, mereka menghisap rokok di situ pada waktu rehat dan selepas waktu
persekolahan berakhir Memang ada pengawas yang mengetahui kegiatan ini tetapi
tidak ada sesiapa yang berani membuat laporan kepada tuan kerana bimbang akan
keselamatan mereka
3. Selain itu, masalah disiplin yang agak kritikal ialah masalah murid ponteng sekolah. Murid yang ponteng sekolah ini biasanya melepak di sebuah rumah kosong yang terletak di kawasan belukar di hadapan sekolah. Pada setiap hari dianggarkan 15 orang murid tingkatan empat yang ponteng sekolah Murid murid itu terdiri daripada murid Tingkatan Empat Tabah dan Tingkatan Empat Gigih Hal yang membimbangkan adalah pada waktu itu mereka menghisap rokok dan turut menonton video pornografi Tuntasnya, sepanjang tempoh ponteng itu, mereka bebas melakukan aktiviti yang negatif.
4. Sekolah ini juga turut berhadapan dengan masalah disiplin yang lain, iaitu budaya peras ugut demi mendapatkan wang kegiatan ini dilakukan oleh murid murid yang sensor kepada murid tingkatan satu dan dua Kegiatan ini menyebabkan murid murid yang menjadi mangsa peras ugut berada dalam ketakutan dan mereka terpaksa tunduk terhadap ugutan murid tersebut. Murid murid yang menjadi mangsa peras ugut tidak berani melaporkan kegiatan mu kepada ibu bapa atau guru kerana bimbang akan diambil tindakan oleh murid senior berkenaan Saya telah beberapa kali terserempak dengan murid yang melakukan perbuatan ini dan menasihati mereka supaya tidak melakukan aktiviti ini tetapi nasihat saya langsung tidak diendahkan
5. Satu lagi masalah disiplin murid di sekolah ini ialah tidak prihatin terhadap kebersihan sekolah Mand sewenang-wenangnya membuang sampah di merata rata tempat tanpa sekelumit pun rasa bersalah. Natijahnya, sampah sarap bertaburan di merata-rata tempat di sekolah kita. Hal ini amat menyedihkan kerana sebuah sekolah yang cemerlang seharusnya mempunyai persekitaran yang bersih dan ceria. Malahan, ada dalam kalangan murid sekolah ini yang seolah-olah membuli pekerja sekolah supaya mengutip sampah yang dibuang oleh mereka.
6. Berdasarkan masalah-masalah yang saya utarakan tadi, saya suka mengesyorkan langkah-langkah yang proaktif untuk menanganinya. Pertama sekali, saya memohon jasa baik tuan dan guru-guru disiplin yang lain membuat rondaan di kawasan bangunan Kemahiran Hidup. jika perlu, mintalah kepada tuan pengetua untuk memasang kamera litar tutup di bangunan tersebut. Bagi mengatasi masalah ponteng sekolah pula, pihak sekolah perlu memanggil ibu bapa murid yang terlibat. Hal ini demikian kerana, ada ibu bapa yang tidak tahu tentang kegiatan ponteng yang dilakukan oleh anak mereka. Satu lagi, untuk mengatasi masalah peras ugut, pihak sekolah patut bertindak tegas terhadap murid-murid yang terbabit. Sementara itu, bagi mengatasi masalah kebersihan, pihak sekolah patut mengadakan kempen kebersihan dan aktiviti gotong-royong membersihkan kawasan sekolah.
7. Saya berharap agar tuan dapat mengambil tindakan sewajarnya bagi mengatasi masalah disiplin sekolah kita sejajar dengan seruan Kementerian Pelajaran yang mahu mewujudkan sekolah selamat. Segala usaha dan tindakan proaktif yang bakal tuan ambil saya dahului dengan ucapan terima kasih.
Sekian, terima kasih.
Yang benar,
Erwina
(ERWINA EHSAN)
Setiausaha
Jawatankuasa Majalah "Bagus"
Sekolah Menengah
Kebangsaan Rosli Dhoby.
No comments:
Post a Comment